"Stanovisko agrorezortu k plneniu jeho vlastnej deklarácie
neodzrkadľuje realitu. Úplne opomína fakt, že ceny iných výrobkov ako
tých spomenutých v deklarácii vzrástli na pultoch viac ako bolo
nevyhnutné. Ceny za niektoré potraviny spomenuté v deklarácii pritom na
pultoch vzrástli len tesne pred podpisom memoranda. Či sa tak stalo
zámerne alebo náhodou, posúdiť nevieme," povedal Milan Lapšanský, predseda predstavenstva SZPCC.
Napríklad pultové ceny kilogramového chleba v reťazcoch za posledné
štyri mesiace podľa neho vzrástli od 33 až do 50 %. Predajné ceny na
pultoch obchodných reťazcov, za ktoré nakupuje zákazník, rástli
rýchlejšie ako odbytové ceny, za ktoré nakupovali obchodné reťazce od
pekárov. Zdražovanie teda nespôsobujú len zvýšené výrobné náklady
potravinárov. Tie pritom rastú pekárom doslova v týždenných intervaloch.
"Ako zástupcovia viac ako 500 podnikov a živnostníkov a 12.000
zamestnancov, ktorí štátu odvádzajú dane a odvody, považujeme za svoje
právo žiadať od politikov a úradníkov reálnu prácu a nielen politický
marketing. Situácia v potravinárstve sa neustále zhoršuje. Zatiaľ čo iné
štáty prichádzajú s podporou svojich výrobcov, slovenský agrorezort sa
stal lídrom v počte mesačne podpísaných memoránd, ale pre spracovateľov
potravín nepriniesol žiadne riešenie kritickej situácie. V čase vojny
tak dochádza nielen k extrémnemu zdraženiu potravín, ale aj k znižovaniu
konkurencieschopnosti slovenských výrobcov potravín oproti ich kolegom v
zahraničí. Tí totiž pomoc od štátu získavajú," uviedol Lapšanský.
MPRV 28. apríla informovalo, že deklarácia o cenovej stabilite potravín
funguje. Obchodníci ju dodržiavajú a marže v prípade 13 základných
druhov potravín nedvíhajú. To podľa MPRV znamená, že nejde len o
marketingový nástroj, ale iniciatíva ministra má reálny vplyv na
zachovanie ceny potravín v aktuálnom extrémnom zdražovaní, ktoré
zapríčinila inflácia aj útok Ruska na Ukrajinu.
Z prieskumu podľa MPRV vyplýva, že v medzimesačnom porovnaní marca a
apríla 2022 sa zvýšili spotrebiteľské ceny pri potravinách z deklarácie o
1,5 %. Odbytová cena sa však zvýšila o 5,7 %, čo podľa MPRV znamená, že
zvýšené nákupné ceny neboli prenesené do predajnej ceny pre
spotrebiteľa za nákup dusenej šunky bravčovej, kurčaťa pitvaného,
bravčových párkov, rožkov bielych obyčajných, ovocných jogurtov, chleba
(pšenično-ražného), čerstvého masla, kuracích pŕs – rezňov, syra eidamu
tehly (45 %), slepačích vajec (veľkosť M), bravčového karé, mlieka
trvanlivého polotučného a pšeničnej múky polohrubej.